Obraz šťastného muža

20. srpna 2012 v 19:47 | Martin |  Kancelária



Či už vedome alebo nevedome, väčšina ľudí počas svojho života hľadá jednu jedinú vec. Šťastie. Stačí sa pozrieť na Epikura a jeho komunity žijúce v odluke od spoločnosti, zahrnuté tými najväčšími slasťami, ktoré fyzické zmysly dokážu spracovať; dokonca aj duchovnými zážitkami, napriek ich ateizmu, čisto z dôvodu zkvalitnenia telesnej spokojnosti a radosti.

Filozofia, ale, majú na šťastie odlišné názory. Stačí sa pozrieť na troch velikánov západnej filozofie - Aristotela, ktorý tvrdil, že počas pozemského života je možné zažiť naozajstné, úplné šťastie; Augustína, ktorý tvrdil, že pozemské šťastie je obsiahnuté jedine v radosti z očakávania nadpozemského šťastia a Tomáša Akvinského, ktorého názor sa zaraďuje medzi dva predošlé, lebo rozdeľuje šťastie na perfektné (dosiahnuteľné len v posmrtnom živote) a nedokonalé (dosiahnuteľné na Zemi).

Práve názor Tomáša Akvinského sa vzťahuje na tento článok. Jeho rozprava o tom, ako dosiahnuť neúplne šťastie, pozemské šťastie, je sčasti načrtnutá vo výroku C.S. Lewisa:

"Mier k Nebu a Zem dostaneš ako bonus. Mier na Zem a nezískaš ani jedno."

Podľa Tomáša Akvinského, paradoxne, ak chceme byť šťastní, máme sa pozrieť na príklad ukrižovaného Krista. "Ak chcete byť šťastní, opovrhujte tým, čím opovrhoval Kristus na kríži a milujte to, čo miloval Kristus na kríži."

Prečo? Prečo práve tento radikálny prístup? Prečo nemáme šťastie hľadať v Rajskej záhrade, kde lev a baránok v mieri pijú z jedného potoka, kde niet smrti, bolesti, samoty... Ako je možné nájsť šťastie v utrpení? Tu sa Tomáš dotýka jednej z najnebezpečnejších myšlienok celého kresťanstva - dobro skrz zlo; šťastie skrz nešťastie; radosť skrz bolesť. Rajská záhrada nebola večná, došlo k Pádu, k hriechu... ale Kristus vyzdvihnutý na kríži a víťazný počas zmŕtvychvstania je obrazom večným a trvácnym.

Jadro, srdce Ježišovho učenia je práve v blahoslavenstvách na vrchu. Z veľkej časti paradoxné učenie muža, ktorý bol neskôr v očiach ľudu buď bláznom alebo Bohom; sa stalo jedným z najkrajších príkladov starovekého morálneho obrodenia.

Mt 5:3-10
"3 Blahoslavení chudobní v duchu, lebo ich je nebeské kráľovstvo.
4 Blahoslavení plačúci, lebo oni budú potešení.
5 Blahoslavení tichí, lebo oni budú dedičmi zeme.
6 Blahoslavení lační a smädní po spravodlivosti, lebo oni budú nasýtení.
7 Blahoslavení milosrdní, lebo oni dosiahnu milosrdenstvo.
8 Blahoslavení čistého srdca, lebo oni uvidia Boha.
9 Blahoslavení tí, čo šíria pokoj, lebo ich budú volať Božími synmi.
10 Blahoslavení prenasledovaní pre spravodlivosť, lebo ich je nebeské kráľovstvo."

Tomáš Akvinský vysvetľuje, že ľudia typicky hľadajú šťastie na nesprávnych miestach. Dokonca aj pozemské, nedokonalé šťastie, musí so sebou niesť určité spojenie s dokonalým, nadpozemským šťastím, ktorého konečným zdrojom je Boh a jedine Boh. Lebo inak sa takéto šťastie stáva nielen nedokonalým, ale aj nestálym.

Podľa Tomáša sú štyri mylné zdroje, z ktorých ľudia čerpajú svoje šťastie. A práve tieto štyri zdroje sú opakom negatívnych blahoslavenstiev (hrubo vyznačené).

Chudobní v duchu, teda tí, ktorí hlboko vo svojom srdci netúžia po pozemských statkoch. Opakom v ktorom často hľadáme šťastie, je bohatstvo.

Plačúci, smutní, opakom ktorých sú ľudia, čo túžia po potešení a pozemskej radosti.

Tichí, pokorní, mierni, opakom je túžba po moci.

Prenasledovaní, vyhnanci na okraji spoločnosti, odvrhovaní svojou rodinou a zabudnutí svojimi priateľmi. Opakom sú tí, čo hľadajú šťastie v hrdosti, cti, pýche.

Iba tí a len tí, ktorým sa podarí prekonať túžbu po pozemskej radosti a šťastí v bohatstve, potešení, moci a pýche; aj napriek tomu, že ich život bude životom najmenších z najmenších, aj napriek tomu, že chudobní, plačúci, tichí a prenasledovaní budú trpieť pre Krista; iba títo ľudia nakoniec nájdu naozajstné, nekonečné a absolútne šťastie. Preto je najlepším zobrazením blahoslavenstiev práve Kristus na kríži.

Ježiš vyvýšený na dreve opovrhuje práve bohatstvom; vyzlečený aj zo spodného odevu, bez jedinej veci ktorú by v tej chvíli vlastnil. Opovrhuje potešením; živoriac na pokraji ľudských možností, v bolesti a nekonečnom utrpení. Opovrhuje mocou; bezmocne visiac na kríži, jeho život v rukách jeho nepriateľov. A na záver opovrhuje pýchou; nespravodlivo odsúdený, vyzlečený pred svetom, zahalený len vo vlastnej krvi, opustený účenníkmi a opľutý ľudom.

A tu to nekončí. Práve v Kristovi, tak ako sa v ňom zobrazujú negatívne blahoslavenstvá, zobrazuje aj pozívne (označené kurzívou). Pozrieme na Krista a vieme čo miluje. Miluje napĺňať vôľu svojho Otca, je nekonečne lačný po spravodlivosti. V jeho obete nachádzame zdroj Božieho milosrdenstva, tak ako zdroj mieru - mierotvorcu medzi ľuďmi a Bohom. A aký obraz je čistejší, než obraz muža bez hriechu, ktorý pre hriechy iných zomiera? Baránka, ktorý sníma hriechy sveta. Bezchybného baránka, ktorý z vlastnej vôle plní najvyššiu spravodlivosť a najvyššiu obetu z milosti a pre milosť. Z lásky a pre lásku.

Aj keď je to strašne paradoxné. Aj keď to znie bláznivo a do určitej miery desivo... obraz Krista na kríži je v skutočnosti obrazom muža, ktorý našiel pravé šťastie. Odlesk dokonalého šťastia v nedokonalom svete. Bolesť, strach, utrpenie, bezmocnosť sa prelínajú do skutočnej radosti, spravodlivosti a slávy. K absolútnu vedie cesta skrz absolútnu ničotu. No napriek tomu ako nebzpečná je táto myšlienka, kresťania si môžu vydýchnuť. Možno naše životy nie sú ľahké, ale ten najťažší kríž už odniesol Kristus, stačí nám nasledovať ho na Golgotu, padnúť pred jeho trónom/krížom na kolená, vyznať svoje hriechy a nájsť naozajstné, nekonečné šťastie.

Zatiaľčo Epikuros ponúkal slasti a potešenie, zdržanlivosť len ako ochranu pred nepríjemnými zážitkami; Tomáš Akvinský v Kristovi ponúka pravý opak.

Receptom na šťastie teda je opovrhnutie bohatstva, potešenia, moci a pýchy. A láska k spravodlivosti, milosrdnosti, mieru a čistote. Krásny príklad toho, ako Kristus prevracia naruby všetky ľudské očakávania a idey.


Ach Kriste, ty, korunovaný tŕňmi. Ty dokonale blahoslavený, dokonale šťastný.



_____________________________________________________________________________

Inšpirované dokumentom "Catholicism". Odporúčam pozrieť každému, kto chce spoznať jadro a myšlienky katolicizmu.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 ... ... | 21. srpna 2012 v 11:25 | Reagovat

Viete, ale obracanie veci na ich rub ma svoje trosku diametralne odlisne konsekvencie. "Cez bolest k stastiu" znamena potom aj "Cez stastie l bolesti" a tam by som videla naozaj problem... V aplikacii na krestanstvo. Logikou mozete veci prevadzat do ich opaku donekonecna, ale co to prinesie? (Citit tam praatizmus - pouzit ten nekonecny kolobeh logickych zvratov len v momente, kedy sa to hodi).
A co tie vyklady? Zjednodusite skutocne mystiku na svetske pojmy. Najme to "blahoslaveni chudobni duchom". Pocula som uz omnoho hlbavejsie vyklady, mimo ine i od Eckharta.
A prepacte,  ale tie prvoplanove odkazy na Epikura, a ten prilis dosledny vo svojej filozofii nebol a krajne morbidnu obrazok, ale hlavne ta ubijajuca terminologia ako z nedelnej kazne? Da sa pochopit Vas zamer okoreneny stipkou prazdneho intelektualizmu (prazdneho preto, ze nema ziadne opodstatnenie, kedze vobec myslienkvo neobohacuke vase temy). A to je najvacsi problem, zotrvavate na mrtvom bode pritakania, so snahou spristupnit narocne temy bezne podpriemerne chapajucemu a citiacemu citatelovi. To je ta najzbytocnejsia drina/praca na svete.

2 Martin Martin | 21. srpna 2012 v 12:05 | Reagovat

Nesúhlasím že "cez bolesť k šťastiu" znamená "cez šťastie k bolesti".

Nepotreboval som hĺbavejší výklad chudobných duchom. A takisto som nepotreboval viac ako "prvoplánový odkaz ne Epikura".

Je mi ľúto že ťa nedeľná terminológia ubíja.

3 ... ... | 21. srpna 2012 v 12:30 | Reagovat

Nie, tu nejde o to. skrátka ak použiješ logiku jedným smerom a tvrdíš, že to platí, musí to ísť a opačne, ak neudáš inak a najmä keď odkazuješ na Akvinského.

A čo si potreboval? K čomu?

Epikura si použil ako pop odkaz na Hedónizmus. Iné Epikures a epikurejizmus, keď už.

Nedeľná terminológia, je nedeľnou terminológiou. Len nechápem, čím má tento Vás blog obohacovať ak nedokáže priniesť nič obohacujúce. Tiež nechápem aký závam "mladistvého myslenia", fresh air, to má priniesť do výkladu kresťanstva... ? Zo začiatku ste sa zamerali na kontroverzné (opäť pop témy) s teraz už len opakujete, dokonca tým istým jazykom, to čo už bolo povedané... Buď máte ambíciu dotiahnuť to na biskupa, ale inak neviem... Prázdnota zvie uprostred bezcenných slov, tak sa vraví u mňa doma. ;-) ... Ak by som mala vložiť do slov viac entuziazmu, zapácha to mŕtvolne ako zatuchnuý vzduch v prázdnej komore. Započúvajte sa do Nietzscheho a možno Vám príde, že týmto prístupom sami len pochovávate to čomu ste chceli vliat viac života. Atmosféra karu.
(Príklad, prejdem pár riadkov Eckharta a cítim nadmieru života, vnútorného života, prejdem pár riadkov Solleovej a cítim nadmieru invencie a vlastných myšlienok a aktivity, prejdem pár slov Simone Weilovej a cítim askézu, ktorá "prenáša hory" a nie len tie... A začujem nedeľnú kázeň u nás a prichádza na mňa spánok, začujem Stredovekú filozofiu a odídem.)

4 ... ... | 21. srpna 2012 v 12:31 | Reagovat

Slová sú len slová, ale cítitť z nich energiu s ktorou ich človek vkladá na papier. Alebo aj nie.
A ten obrázok je zrejme aj vecou "dobrého" vkusu. :-D

5 ... ... | 21. srpna 2012 v 12:33 | Reagovat

(Mimochodom, kdeby som našla ten dokument? Ako ho neviem nájsť, je niekde na nete dostupný?)

6 Martin Martin | 21. srpna 2012 v 13:28 | Reagovat

Mám taký pocit, že Nietzschem by som si moc nerozumel. :D Ale pravdepodobne si raz na neho budem musieť nájsť čas.

Skúsila si ísť na nedeľnú kázeň do kláštora, na Leopolda?

(Ten dokument mám z torrentov, ale aj odtiaľ to išlo značne pomaly. Inde som ho už nenašiel.)

7 ... ... | 21. srpna 2012 v 13:36 | Reagovat

(Ja som ho nenašla ani medzi torrentami. Snáď bys mi pomohol linkom... ?)
Iste. Leopold má zápal, nie však bez chýb, pritakávanie inštitucionalizmu a to, čo je muž žene a žena mužovi, či kňaz Bohu, to radšej nie...

8 ... ... | 21. srpna 2012 v 13:38 | Reagovat

Leopold je jediný z okolia hodný počúvania, rešpket voči nemu. Vyžaruje entuziazmom, miestami trošku fanaticky, ale predsa je to zjav spomedzi toho ostatného, čo tu možno vidieť...

9 Martin Martin | 21. srpna 2012 v 13:50 | Reagovat

(http://torrentz.eu/61d21884fdf497820a31bf16ae81f07e99894506)

Problém je v tom, že veľa kňazov berie kázeň fakt len ako robotu. Je to škoda, lebo mnohí majú čo povedať. Aj ten dokument hosťuje kňaz a ak mu to všetko nenapísali scenáristi, tak má tiež niečo do seba :D .

10 ... ... | 21. srpna 2012 v 14:03 | Reagovat

Práve preto bolo mienené "ako kázeň" v pejoratívnom zmysle.

11 Martin Martin | 21. srpna 2012 v 14:16 | Reagovat

Ja viem. Ale zase, na druhej strane to neberiem až tak tragicky. Niekedy z prostého slova získaš viacej múdrosti než z komplikovaných slov.

12 ... ... | 21. srpna 2012 v 14:37 | Reagovat

Eh, kto hovorí, že je prosté. A hodnotím to z hľadiska kvality, hĺbky, nie sofistiky.
To bola len metafora...

13 Martin Martin | 21. srpna 2012 v 19:21 | Reagovat

Ema, niekedy mi pripadá, že rozprávať sa s tebou je ako chodiť po mínovom poli... poslepiačky :D Ber to ako kompliment. ;-)

14 ... ... | 24. srpna 2012 v 22:21 | Reagovat

Mrzí ma, že sa opakujem, ale to s t ým dokumentom snáď nemôžeš myslieť vážne. Bolo mi veľmi trápne to len počúvať, pozerať na to doesn´t make a sense. Tento druh amerických seriálov (nie dokumentov!) by mal mať špeciálne meno, aby som sa ho mohla strániť. Strašne frázovité, klišé, populistické, poukazujúce na aspekty, ktoré sú tak zrejmé i osobe, ktorá sa kresťanstvom stretla prvý krát v živote, i z vlaku...
V čom spočíva teda čaro tohto niečoho, ak som to sama nepochopila možno je potrebné to vysvetliť.

15 Martin Martin | 26. srpna 2012 v 12:34 | Reagovat

Nesúhlasím. Minimálne s tým, že tieto veci sú známe každému. Isté protestantské denominácie majú na katolicizmus veľmi skreslený názor, takisto veľké množstvo iných ľudí, vrátane katolíkov samotných.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama