Nová evanjelizácia

6. srpna 2012 v 10:00 | Martin |  Kancelária
Pápeži druhej polovice minulého storočia, najmä s veľkou zásluhou Jána Pavla II., zaviedli pojem "nová evanjelizácia". Kým samotný pojem "evanjelizácia", teda ohlasovanie evanjelia, zaviedol už svätý Pavol a ostatní apoštoli; toto novšie slovné spojenie začína získavať svoje kontúry najmä v posledných desaťročiach. Pokračujúc v šľapajách svojho predchodcu, Benedikt XVI. zapaľuje ohne novej evanjelizácie a tak ako Kristus pred dvetisíc rokmi vyzýva ľudí, kresťanov:

"Choďte teda, učte všetky národy a krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého a naučte ich zachovávať všetko, čo som vám prikázal. A hľa, ja som s vami po všetky dni až do skončenia sveta" (Mt 28,19-20).



Svet sa mení a v poslednej dobe, v dobe informačných technológií a technického rozmachu; tieto zmeny nastávajú čoraz rýchlejšie a častejšie. Životný štýl sa zrýchľuje, sekularizuje a sústreďuje najmä na materiálnu stránku vemíru a to hlavne v Západnej civilizácii. Spiritualitu, duchovný život nahrádza akási lacná atrapa, "menší Kristus" v podobe ezoteriky, mágie, satanizmu, kultu individuality, či fúzie západných a východných filozofií. Hnutia ako New Age sú v rozkvete, stavajú na ľuďoch smädných po pravom "chlebe z Neba", apelujú na základnú túžbu po hľadaní transcendentálnych skúseností, ale zafarbujú ju novodobými, často bludárskymi a scestnými myšlienkami.
V protiklade k ezoterike stojí materializmus, uzavretie človeka do troch dimenzií priestoru a jednej dimenzie času (prípadne do desiatich dimenzií priestoru a jednej dimenzie času, ale k teórii strún je zatiaľ zbytočné sa vyjadrovať). Vedomie, pocit duše a bytia presahujúceho fyzickú skutočnosť, je podľa materialistov len ilúziou, výplodom mozgu chrániaceho sa pred neurózou. Vaše "ja" je produktom mozgu "tak ako moč je produktom obličiek".

V džungli ideolológií, myšlienok a filozofií, sa novodobý človek ľahko stratí, zahatený vedeckými dôkazmi, paranormálnymi javmi, spomienkami na minulé životy, politickými a ekonomickými problémami, osobnými ťažkosťami a mnohými ďalšími vecami. O čo ťažšie to má novodobý kresťan, ktorý sa ku svojej viere dostal cez rodinné zázemie a rodinnú tradíciu, ktorý do kostola chodí, lebo tam proste chodil už od malička. Sám dobre viem, aké ľahké je nechať sa zlákať filozofiami, ktoré sú mi bližšie a na prvý pohľad mi viacej vyhovujú.

Preto pápeži katolíckej Cirkvi, najmä Ján Pavol II. a Benedikt XVI., začínajú podporovať novú evanjelizáciu. Aby v krajinách, ktoré boli kedysi plodnými kresťanskými územiami, no v poslednej dobe v nich dochádza k prudkému odklonu od kresťanstva a nástupu sekularizácie, aby v takýchto krajinách ľuďom znova priblížili Krista a Kristove dobré správy, evanjelium o živote a spáse v Bohu. Cirkev, ktorá je od svojej podstaty misijna, sa snaží priblížiť človeku 21. storočia, stavia na základoch prvej evanjelizácie, stavia na odkaze apoštolov, na stolci sv. Petra a práci sv. Pavla, stavia na našom dobrom pastierovi, na našom pravom "chlebe z Neba", na Ježišovi Kristovi a na Duchu Svätom, ktorého nám zoslal ako Tešiteľa.
Spolu s Patrikom cítime potrebu podieľať sa na novej evanjelizácii, nie na šírení ideológie, ale na šírení dobrých správ a obnovy toho, čo kedysi prinášalo ovocie pre celý svet. Vidíme koľko nepochopenia a neporozumenia učeniu Cirkvi sa šíri medzi ľuďmi a chceme pomáhať napraviť tieto pokrivené informácie a postaviť veci na správnu mieru.

"Bude užitočné, ak si každý kresťan a každý hlásateľ evanjelia v modlitbe hlbšie premyslí túto skutočnosť: vďaka Božiemu milosrdenstvu, ľudia sa môžu spasiť aj inými cestami, než našou evanjelizáciou. Ale či sa budeme môcť spasiť my sami, ak z nedbanlivosti, zo strachu alebo hanblivosti - svätý Pavol tomu hovoril ,hanbiť sa za evanjelium' - alebo preto, že sme sa dali zviesť falošnými názormi, zanedbáme šírenie evanjelia?" Pavol VI.

"Keď zostúpi na vás Svätý Duch, dostanete silu" (Sk 1, 8)

"A ja poprosím Otca a on vám dá iného Tešiteľa, aby zostal s vami naveky" (Jn 14,16)

"Laici plnia svoje prorocké poslanie aj evanjelizáciou, "čiže hlásaním Krista svedectvom života, ako aj slovom". U laikov "táto evanjelizácia… nadobúda špecifický ráz a osobitnú účinnosť preto, že sa vykonáva v bežných životných podmienkach."
"Ale takýto apoštolát nespočíva len vo svedectve života. Pravý apoštol hľadá príležitosti ohlasovať Krista aj slovami tak neveriacim…, ako aj veriacim." §905 Katechizmus katolíckej Cirkvi

"Koniec koncov, je teraz dôležitejšie než kedykoľvek predtým, aby sa všetci veriaci pohli z "viery zo zvyku", udržiavanej možno iba sociálnym kontextom, k viere ktorá je vedomá a osobne prežívaná. Obnova viery bude vždy tým najlepším spôsobom ako viesť ostatných k Pravde ktorou je Kristus." (Bl. Ján Pavol II., Ecclesia in America, no. 73).

"Náš vlastný čas musí potom byť väčšmi poznačený počúvaním Božieho slova a novou evajelizáciou. Znovuobjavenie centrálnosti Božieho slova v kresťanskom živote nás znova vedie k oceneniu najhlbšieho významu mocnej výzvy pápeža Jána Pavla II.: nasledovať misiu ad gentes (k národom, pozn. prekl.) a energcky sa pustiť do novej evanjelizácie, najmä v tých národoch, kde sa na Evanjelium zabudlo aleo sa stretáva s ľahostajnosťou, ako výsledkom rozšíreného sekularizmu." (Pápež Benedikt XVI, Dei Verbum, no. 122).
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama