Humanizmus, alebo čo je a nie je humánne

30. května 2012 v 22:05 | Patrik |  Kancelária
Humanizmus, alebo čo je a nie je humánne

Dnes sa mnoho hovorí o slobode, o rovnosti medzi ľuďmi a o tom, čo pre ľudí je a nie je dobré, alebo čo by sme mali a čo by sme nemali odsudzovať. Ako by sme každého mali brať takého, aký je.
Nuž, dovolíte mi pozrieť sa na to z perspektívy človeka, ktorý neodsudzuje človeka ale jeho zvrátené názory, na ktoré prichádza vo vlastnej pýche a presvedčení, že žije preto, aby mohol niečo zažiť?



Než sa dostanem k jadru, rád by som, aby sme si spomenuli pár faktov. Práve teraz žijeme v ére, ktorú by sme mohli nazvať "humanismus" revolúcia. Posledná taká tu bola s renesanciu približne 7 storočí vzad. Čím sa taká revolúcia vyznačuje?
V prvom rade si človek myslí, že všetko môže dosiahnuť svojim rozumom a schopnosťami, že je slobodný a že by si mal živoť užiť "nadoraz".

Vráťme sa do histórie. Poďme do roku 1900. V tejto dobe bolo absolútne neprípustné, a to morálkou i spoločnosťou, ak bol jeden z partnerov neverný. Neverník bol označený za špinu. Taktiež záletník, či... (hľadám slušný výraz)... žena, ktorú emancipujú stále iní a iní chlapi. Hýrenie bolo považované za úpadok.

Nuž, ako všetci vieme, toto sa skončilo. Teraz sa, prosím, prenesme do roku 1960. Homosexualita a sexuálne úchylky všetkých druhov boli označované za choroby s priamou a oficiálnou diagnózou a boli jednoznačne neprípustné.

Taktiež v roku 1980, kým u nás vládli ešte socialisti, bola napríklad pornografia veľmi málo prístupný materiál a masturbácia a iné zábavné druhy samopaše boli tiež pokladané za tabu.




Nuž, dnes sa na to chcem pozrieť. Homosexualita (Veľmi dôležitá poznámka: My s Martinom neodsudzujeme homosexuálov ako ľudí, ale homosexualitu ako niečo neprirodzené.) je v dnešnej dobe tolerovaná, priam až podporovaná a sexuálna a emočná turistika v tomto smere je dokonca považovaná i za "cool". Mnoho ľudí sa verejne priznáva k ich podpore.

Avšak čo už sú srandovnejšie "lahôdky", v niektorých štátoch USA je zákonom povolený pohlavný styk s koňmi, alebo v Hollandsku je už oficiálna politická strana pedofilov, ktorí bojujú za svoje práva.



Amerika vyhlásila kade-komu kvôli prírodným zdrojom a jej prezident, Mr. Obama, jeden z najväčších vojnových politikov sveta ak nie priamo prvý, dostal Nobelovu cenu za mier.

Potrat, čo je mimochodom v zásade obyčajná vražda, je spoločnosťou braný ako tolerovaný.


Napríklad muslimovia môžu mať štyri ženy. Viete, že Európania tiež? Len postupne. Rozvod, rozvracanie vzťahov a vyhadzovanie si z kopýtka je bežný šport.


Všetci by sme si mali byť rovní, ale 80% svetového bohatstva vlastní 20% ľudí na zemi. V najbohtších mestách sveta je zároveň tá najväčšia chudoba (Nairobi, napríklad) a ak sa rozhodneme, že sa nám niečo nepáči, naša geniálna vláda nás nemusí brať ani na vedomie.
Kým my si žijeme v blahobyte, 98% svetového poľnohospodárstva, ktoré nás všetkých živí, obrábajú voly a farmári ručne. Indické ženy chodia každý deň pešo 20km po 10l vody, kým my sa na Veľkú Noc z čisto komerčných dôvodov polievame. Odpapuľujte v Kórei Vášmu nadriadenému v práci a má právo Vás zmlátiť elektrickým obuškom. Cena človeka sa vypísala v priemere na 15miliónov eur. Človek, čo ukradol auto, ide na 20 rokov sedieť a násilník a vrah sa s právnikom môže dostať z basy s podmienkou. Za 40miliónov dolárov si žená dá naklonovať svojho mŕtveho kocúra, zatiaľ čo vo štvrti vedľa sú nemocnice, ktoré nemajú z čoho žiť. Sme si rovní?


Neviem, aký názor máte Vy, ale mne sa nezdá, že by ľudia boli schopní sami si určiť, čo je dobré a čo nie je. Sme ako deti a nevieme, ktoré blato možno strkať do úsť a ktoré nie. Strácame sa vo vlastnej pýche, ktorá nám hovorí, že niečo vieme. Čo je dobro a čo je zlo? Ktorý človek to vie? Nechcem byť na nás zlí, ale kým si ľudia myslia, že si môžu stanoviť zákony, sme odsúdení doletieť do sračiek. Vid motto, ktorého (neveľmi skromným tónom) som autorom ja. Usmívající se
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 lapis lapis | Web | 30. května 2012 v 23:43 | Reagovat

JJ, kresťania, tí nemajú radi nič neprirodzené. Fajn, tak aj antibiotiká nerastú na stromoch, tak si ich pri chrípke nedávaj a zomri, pekne prirodzene. Že nie? Tak to používaš dvojí meter ... Vieš to je to najjednoduchšie - my tí správni, vy tí neprirodzení...

Neviem kde na toto chodíš, ale rovní si nie sme, to je len ilúzia v ktorej chceš žiť. Rodíme sa síce rovnako a tak isto všetci umierame. No to ako kto naloží zo životom je každého zodpovednosť. Niekto sa fláka, je na ulici, niekto maká a má sa dobre. Už v tomto momente žijeme iný život a rovný si nie sme. To čo je správne a čo nie je relatívne, tak isto ako pred pár storočiami tu bolo "normálne" nevoľníctvo a dnes tu nie je.... nie je tu v takej podobe akú si sa učil z knižiek, ale to že si v zajatí ekonomických čísel, a tvoj život závisí od číselok na burze to nám príde úplne bežné. Tak ako otrokárom v minulosti. Nie problém ostáva len tí čo teraz šľahajú bičom majú inú podobu.

Ako vidíš nerovnosť tu je a bola, a s veľkou pravdepodobnosťou aj bude. Spravodlivosť a jediná dobrá cesta nie je. Je tu len kopa záujmov a ujme sa ten ktorý má najviac priaznivcov. Tí sa potom snažia nastoliť svoj názor, svoje náboženstvo ako to správne. Prečítaj si 1984 od Orwella a možno ťa osvieti.

2 lapis lapis | Web | 30. května 2012 v 23:45 | Reagovat

Ergo motto ... Vy si stále slobodu vykladáte inak. Je tam síce rob si čo chceš, ale buď si za to zodpovedný. Táto druhá časť sa akosi vytratila z bežného slovníka.

3 Martin Martin | E-mail | Web | 31. května 2012 v 10:17 | Reagovat

Antibiotiká fungujú na veľmi prírodnej báze, chémia je prirodzená, síce funguje na princípe riadenej úpravy niektorých látok, ale stále sa pohybujeme v rámci prírody.

A tak či tak o homosexualite sa nedá diskutovať na rovnakých filozofických základoch ako o antibiotikách. To je ako merať dva metre váhami. Nejde o iný nástroj na meranie tej istej veličiny, sú to dve veľmi odlišné veličiny. Tomu sa budem venovať v Anti-anti-diskriminácii.

A lapis, inak máš úplnú pravdu, perfektne si sa trafil do toho ľudského zobrazenia slobody a rovnosti. Ale my (ja a lord Patrik) nie sme filozofi, my hľadíme na tento sekulárny humanizmus a chceme ponúknuť niečo nové (a staré a požičané... modré to neni :-? )... prečítaj si záver prvej kapitoly Skutkov apoštolov - to je zobrazenie rovnosti, ktorú chceme vyvýšiť.

4 Patrik Patrik | Web | 31. května 2012 v 12:35 | Reagovat

presne ako napísal princ Martin. Lapis, vážim si Tvoje vyjadrenia a veľmi presne si podčiarkol, čo som chcel vyvýšiť. Práve preto hovorím, že si NIE SME rovní a viera v ľudskú samostnatnosť v rozhodovaní o sebe je beznádejný sebaklam. =)

5 Slu Slu | E-mail | Web | 31. května 2012 v 14:31 | Reagovat

ľudia si nikdy nebudú rovný, rovnosť je kontraproduktívna a keby sme všetci boli rovnaký a mali všetko rovnaké a tím pádom si aj boli aj rovní, spoločnosť by upadla.  Čo sa týka peňazí, chudoby a bohatstva sme proste egoistický bastardi. Všetci do jedného. Tu nik nie je bez viny (teda Matka Tereza bola). Nie je v našej povahe nemyslieť na seba ale obetovať sa za spoločnosť.
P.S: budem sa veľmi opakovať ak znova poznamenám že to bolo excelentné? :D

6 Patrik Patrik | Web | 31. května 2012 v 14:58 | Reagovat

Milá Slu, obaja s Martinom sme Ti vďační za Tvoje názory a vyjadrenia. Veľmi radi diskutujeme s ľuďmi, ktorí chcú počúvať a hovoriť a Martin mi predchvíľou hlásil, že si mu dala námet na ďalší článok =)

7 Slu Slu | E-mail | Web | 31. května 2012 v 14:59 | Reagovat

ďakujem :D ja tiež strašne rada debatujem a som rada že som pomohla tvorivosti :D Ja mám chuť vždy namiesto komentárov písať ako reakcie články :D i

8 m m | 31. května 2012 v 18:14 | Reagovat

"Za 40miliónov dolárov si žená dá naklonovať svojho mŕtveho kocúra, zatiaľ čo vo štvrti vedľa sú nemocnice, ktoré nemajú z čoho žiť." 8-O

9 lapis lapis | Web | 31. května 2012 v 20:46 | Reagovat

[3]: Naozaj nejde? V prírode nájdeš aj jedince ktoré sú homosexuálne cca +-4%, nikto im nehovorí čo je dobré a  čo nie, nemajú potrebu takéto kategórie rozlišovať. Chcú iba prežiť. To akosi ľudia stále potrebujú hľadať ten zmysel života. Väčšina si už nejaký nájde  a začne sa diviť že svet akosi nie je podľa ich predstáv.A to vidím presne tu ... Hráte sa na inkvizítorov, ktorý si vo svojej pošetilosti myslia že poznajú svet a dovolia si vydávať výroky o tom čo je a čo nie je prirodzené. Zdá sa my to tak drzé ako keby ste chceli povedať matke že jej dieťa musí zomrieť lebo sa narodilo do inkubátora a to predsa nie je prirodzené (ak nestačí tak si tam daj dieťa zo skúmavky alebo vyklonované). Obhajujete sa tu to vašou knížkou kníh, ale nalejme si čistého vína, odložme tento filozofický žvást a prejdime rovno k veci... Nechajte ľudí žiť, keď sa vám  homosexualita nepáči tak ju nevykonávajte, tí ľudia nie sú nijako zvrátený len sú inou odpoveďou akú vy uznávate. Nikoho neznásilňujú, nikoho do ničoho nenútia, chcú len žiť na slnku ako my a neschovávať sa.

10 lapis lapis | Web | 31. května 2012 v 20:47 | Reagovat

[4]: nechápem vysvetli bližšie ...

11 Martin Martin | E-mail | Web | 31. května 2012 v 22:16 | Reagovat

Patrik chcel povedať, že hľadať odpoveď medzi ľuďmi, v sekulárnych, naturalistických systémoch, je beznádejné.

Ale my nejdeme inkizionisticky upaľovať homosexuálov, ani po nich neposielame besné psy ani nič podobné. Nechceme ich ničiť, ale podľa nášho najlepšieho úsudku a získaných vedomostí, im chceme pomôcť pochopiť svoje činy a dôsledky svojich činov.

Neobhajujeme sa knihami, vínom ani filozofiou, to sú len nástroje. Obhajujeme sa Bohom.

Takisto nám nejde o to zabiť spomínané dieťa z inkubátora, tomu môžeme len pomôcť, ale ak je jeho pôvod objektívne zlý, chceme zabrániť, aby sa ten prípad opakoval.

12 Patrik Patrik | Web | 31. května 2012 v 22:30 | Reagovat

Znova opakujem: Neodsudzujeme homosexuálov, to homosexualitu ako takú nepodporujeme.

Zdá sa mi to tak drzé...
Vieš, čo je drzé? Drzé je, keď nevzdelanci, ktorí nechápu ani funkciu ani činnosť cirkvi na ňu nadávajú. Čo je na inkubátore neprirodzené, prosím Ťa? Máme POVINNOSŤ pomáhať si. Inkubátor je len využívanie prírodných zákonov, ktoré  máme od Boha. Bolo by ODVECI ich nepoužívať. Už si rovno mohol povedať, že zakazujeme zošívanie rán, lebo je to neprirodzené...

Ty tiež vo svojej pýche i drzosti domýšľavo reaguješ na články bez najmenších pochybností o Tvojej pravde. Odsudzuješ našu vieru a bojovnosť za ňu, ale robíš to isté, nech už veríš pre mňa za mňa i vo veľký tresk. V čom sa líšime, ja a Ty ?

Je rovnako drzé, ak homosexuál povie, že je to normálne, ako keď my povieme, že to normálne nie je. Opačný smer, sila je rovnaká.

13 Eminka Eminka | 31. května 2012 v 23:10 | Reagovat

Bohom sa neobhajuje, Martin. Iba ak si v sekte, či ideš na križiacku výpravu, prípadne vyháňaš diabla.

14 Patrik Patrik | 31. května 2012 v 23:11 | Reagovat

Patrik, splietaš.
On reaguje. Ty bojuješ k nikomu, k anonymnému internetu,a gituješ a chceš aj poburovať. Tak sa tu prítomný ozval - veď k tomu vyzývate.
(To je zvláštne... chcete diskusiu a potom ju degradujete... Len tak ďalej...)

15 Mme Eminka Mme Eminka | 31. května 2012 v 23:12 | Reagovat

Pardon, predchádzajúcu správu som písala Ja.

16 lapis lapis | Web | 2. června 2012 v 14:53 | Reagovat

[11]:Vieš že mormoni ešte do 50. rokov 20 storočia verejne hlásali že jedinou možnosťou černochov ako sa dostať do neba je ako otrok bieleho ? Vy zas hlásate že jedinou cestou ako sa dostať do neba pre homosexuálov je totálne zaprenie seba samého a život v akomsi druhu celibátu (takto sa to aspoň dostalo ku mne, možno vy máte na to iný liek ;) ). Možno máte inú náuku ako mormoni ale robíte to isté. Pletiete sa do života ľuďom ktorý nechcú mať s vami nič spoločné. To vy samozrejme prestať nemôžete, pretože to je vaším poslaním šíriť vieru a tú "právu" náuku. Tí ktorý sa z matkou cirkvou nezmieria, predáte svetskému ramenu na odsúdenie. (Parafráza na inkvizičné spisy templárov). Na Slovensku môžete vyskakovať, hovoriť si že je to sodomizmus a to len preto že je tam 80% veriacich. No z môjho pohľadu je "neprirodzenosť" homosexuality tak isto silný argument ako zákaz konzumácie kravského masa v Indií, pretože sú tam posvätné (majú hádam napísané tiež nejakej ich svätej knižke). Môžu si to tam zakazovať pretože je ich zas a znova väčšina. Ješ tiež kravské mäso ? Skús to urobiť v Indií. No u homosexuality je to o to ťažšie že potlačuješ jeden z najsilnejších pudov a odsúdiť ich celoživotnému celibátu sa my zdá veľmi kruté.

17 lapis lapis | Web | 2. června 2012 v 15:19 | Reagovat

[12]: Bol som členom cirkvi 18 rokov a vieš čo ma definitívne dorazilo ? Bol to pastiersky list od biskupa, ktorý v skratke upozorňoval na to že by sme nemali mať nič spoločné s ostatnými vierami ... Nehľadať spoločnú cestu ale presadzovať tú NAŠU, pretože nieto miesta na kompromis. To bol môj posledný deň, hodina a minúta v kostole. Neznášať sa s niekým pretože my to tak niekto povedal. Slová sú slová no duša je tvoja, pred bohom sa nemôžeš potom vyhovárať že si to vykonal lebo ti oni tak povedali. Je to tvoja zodpovednosť. Tak som si zobral zodpovednosť na seba a kráčam si vlastnou cestou, bez pastierov.

Vieš čo som uvidel keď som sa ocitol mimo "stádo"? To že aj pastieri sú len ľudia, zo svojími chybami a čo bolo ešte horšie ovce ich chyby naschvál potláčajú a bagatelizujú, pretože to nebolo podľa ich predstáv. Pastieri sú predsa námestníkmi boha na zemi.

Keď toto urobíš zistíš, že niet jednej správnej cesty. Vlastne žiadna neexistuje, je to len ilúzia, ktorú si slepou vierou vtláčame do hláv ako realitu.

Ja svoju pravdu nemám  - to je rozdiel medzi vami a mnou. Neverím v nič (doslova, nie som ateista, ten je tiež veriaci v neexistenciu boha). Vašu vieru odsudzujem do tej mieri keď sa mieša iným do života. Nemám nič proti keď sa fanatici dajú ukrižovať podľa kristovho príkladu. Je to ich vec, čo robíš z tvojím telom je tvoja zodpovednosť. No keď my tu bude niekto zasahovať do mojích rozhodnutí, tak čakám od nich argumenty. Pretože som schopný ústupkov, no tie argumenty musia byť fakt dobré. To že si niekto napíše pár viet o tom ako je homosexualita "zlá" my proste nestačí.

18 lapis lapis | Web | 2. června 2012 v 15:30 | Reagovat

A ešte drobnosť, presne my teda definujte čo je podľa vás ta prirodzenosť. To len aby som vám mohol lepšie pochopiť, v dnešnej dobe je to ťažšie, každý si pod takýmito vágnymi slovami predstavuje niečo iné.

19 Mme E Mme E | 2. června 2012 v 16:29 | Reagovat

Nice job, lapis. Tiež sa prikláňam k tomu, že pojem správna cesta exituje len pre jedno konkrétne individuum.
Definícia prirodzenosti z pohľadu kresťanov by ma tiež veľmi zaujímala. Ide tu o to, čo som písala i niekde predtým: nebyť oportunistami a obhajovať sa biológiach, kedy sa nám hodí a vyhýbať sa jej, keď popiera kresťanskú vierouku. Snáď súhlasíte, že aj príslušník nejakého učenia by sa mal snažiť byť čo najúprimnejší k sebe a kritickým okom zhodnocvať svoje učenie. A obraňovať ho spôsobom, ktorý považujem za vhodné - nie zastrešovať ho raz idelizmom, inokedy empirizmom (len príklad).

20 Martin Martin | E-mail | Web | 2. června 2012 v 17:07 | Reagovat

Vieš že Mormoni sú viac-menej veľmi rozšírená sekta, ktorá verí akejsi Book of Mormon, ktorú archeologický výskum úplne vyvrátil? Tvrdiť niečo také o černochoch (homosexuáloch) je blbosť. To vôbec nehovorím. Jediné čo v celom článku robím, je spochybňovanie homosexuality ako rovnocennej s heterosexualitov. Nikoho život neničím, jediné čo hovorím je, že niekto nemôže byť zároveň aktívny homosexuál a kresťan s čistým svedomím.

Taktiež spochybňujem to, že homosexualita je podporovaná s tým, že oni majú právo byť ovládaní pudmi. To je ako s kanibalom, ktorý si nájde obeť, čo súhlasí s vraždou. Je to morálne dobrý čin? (nie je to na rovnakej úrovni vážnosti, je to len paralela)

Ak mi kňaz povie, že mám skočiť do priepasti, tak sa zasmejem. Nejde o to, že je námestníkom Boha na zemi. Jediný rozdiel medzi ním a mnou je ten, že on vyštudoval v seminári. Inak sme si v rámci služby na zemi rovní.

Myslím, že biskup mohol vyjadriť svoj názor na problém, že veľa kresťanov v hľadaní svojho vyhovujúceho náboženstva mieša kresťanstvo (s ktorým má nejaký problém) napríklad s budhizmom alebo podobne, väčšinou s východnými filozofiami. Kompromis nemožno hľadať v miešaní vierouky, ale treba ho hľadať v medzináboženskej diplomacii a komunikácii.

To, že neveríš v nič, aspoň podľa mňa, znamená, že nie si ochotný čohokoľvek sa vzdať. Príde mi to trocha alibistické, ale veď fajn, neberiem ti to, ja hovorím to, čo je pravdou pre mňa a prečo je to pravdou pre mňa. Nič viac, nič menej.

Nie je oportunistické brať náboženstvo dobré pre jedného a zlé pre druhého? A samozrejme, že nie je dobré vyhýbať sa biológii ak hovorí niečo, čo sa nám nepáči, ale treba ju konfrontovať s našimi vedomosťami a spýtať sa, či môžu koexistovať.

21 Mme Eminka Mme Eminka | 2. června 2012 v 17:36 | Reagovat

"To, že neveríš v nič, aspoň podľa mňa, znamená, že nie si ochotný čohokoľvek sa vzdať. Príde mi to trocha alibistické, ale veď fajn, neberiem ti to, ja hovorím to, čo je pravdou pre mňa a prečo je to pravdou pre mňa. Nič viac, nič menej. "
Myslím, že vzdať as svojej viery je omnoho bolestivejšie, ak na nejakú prejsť a začať veriť. Veď viera je istota, a bez jej opory je človek odkázaný len na seba a vlastný rozum, cit etc. čo môže ústiťa je do nihilizmu. Preto, by som neznižovala hodnotu toho, ak sa niekto vzdá svojej tradičnej viery, tak ako neznižujem koľko úsilia a bolesti so sebou prináša i to, keď sa z ateistu stáva kresťan.

"Nie je oportunistické brať náboženstvo dobré pre jedného a zlé pre druhého? A samozrejme, že nie je dobré vyhýbať sa biológii ak hovorí niečo, čo sa nám nepáči, ale treba ju konfrontovať s našimi vedomosťami a spýtať sa, či môžu koexistovať."
Samozrejme, že nie je. Ak hovoríš, že je jedno náboženstvo správne pre všetkých, hovoríš, že jestvuje len jedna správna cesta a to Tvoja. Keby som sa Ja nevzoprela výchove v duchu kresťanstva, stal by sa zo mňa schizofrenik - a to sa stáva najmä vetdy ak Ty sám , oporti zvyšku "veriacich" berieš niečo ksutočne vážne. A myslím, že ako duševne relatívne v poriadku spravím omnoho viac dobrého.
Koexistovať treba, ale tu by som uplatnila buď-alebo, či sná´d apsoń férový prístup: Buď budeš kres´tanstvo vo všetkých bodoch porovnávať s biológiou, (či aspoň tvrdiť, že sporné body, kde sa netretávajú, ešte nie sú v tejto epoche doriešené), alebo sa na súčasné pozanty z biológie odvolávať nebudem. Iné je len oportunistické zneužívanie biológie.

Ešte nakoniec - z pohľadu biologického, a tiež ako nahliadam an rozdiely v spoločnosti - asimilácia, či synkretizmus je normálna. Chápanie kresťanstva v Latinskej Amerike určite nie je rovnaké, ako to v Strednej Európe a v tomto nikho nepranierujete. Tak je to aj so synkretizmom.

22 lapis lapis | Web | 2. června 2012 v 23:46 | Reagovat

[20]: Čo kresťania a dinosauri, moc sa o nich v knižke nepíše. Či tam kosti dinosaurov zakopal boh aby skúšal vieru ? Mormoni či kresťania, obe viery používajú masívne doublething - upravujú si realitu podľa toho čo sa my hodí.

Ergo námestník boha, celkom by ma zaujímalo, keď tak píšeš že ste s námestníkmi skoro rovní, čo ty a neomilné dekréty pápeža v ohľadoch viery a náuky. Pod to sa dá schovať hodne vecí, možno aj to skočenie do priepasti ako tvoja (doslova) posledná skúška viery. Záleží na fantázií a zvrátenosti situácie.

Čo je dobré pre druhých, to môžem veľmi ťažko rozhodnúť (ak vôbec). Tvoju cestu ti neberiem, dokonca ju rešpektujem (aj by som sa zastal veriacich ak by im niekto tu ich vieru bral)

23 Martin Martin | E-mail | Web | 3. června 2012 v 11:32 | Reagovat

Samozrejme Ema, s prvým odsekom súhlasím, jediné čo som kritizoval bolo jeho rozhodnutie neveriť v nič. Práve to mi príde ako polkrok k nihilizmu.

Ak s druhým odsekom súhlasím. Kresťanstvo a biológia majú pár nevyriešených sporov, ale dal by som tomu čas. Jediná hlúposť, ktorú by som mohol urobiť, by bolo tvrdiť, že biológia nemá pravdu. To robia kreacionisti, hlavne tí čo si myslia, že Zem ma 5000 rokov.

Výpočty zo starého zákona môžu byť veľmi zavádzajúce, jeho veľká časť je obraz reality, nie prepis. Brať čokoľvek doslova sa dá len po dlhom uvažovaní a štúdiu, nie po jedinom prečítaní.
Čo je horšie, nechápeme ani formu, ktorú tomu židia dávali. Napríklad to, že brali veci podľa dôležitosti a nie chronologicky, môže sem-tam poriadne zamiešať karty.

Lapis - ja mám dinosaurov rád. Nezakopal ich tam ani Boh ani Belzebub, oni tam chudáci pomreli.
Rozdiel medzi Mormonmi a kresťanmi (teraz budem radšej hovoriť o rímskokatolíkoch, keďže na amerických protestantov mám v tomto ohľade ťažké srdce) je v tom, že Book of Mormon bola absolútne vyvrátená, zatiaľčo Biblia sa ukazuje ako historicky veľmi presná. Tu je rozdiel medzi upravením reality a správnym čítaním textu.

To, že je napísané, že svet vznikol za 7 dní je obraz. V siedmych štádiách, možno. Nejdem teraz nič tvrdiť ako absolútnu pravdu, lebo to je len môj pohľad na Genezis. Takisto, že siedmy deň Boh oddychoval - načo? Možno len čakal, kým sa všetko usporiada tak, ako to naprogramoval. Atď.

Pápež, ako rímsky biskup, je v tomto výnimočný. Tým, že je nasledovníkom Petra ako skaly, okolo ktorej Ježiš založil Cirkev, má obrovské množstvo povinností a úloh. Jeho neomylnosť ale nie je v tom, že povie: Bude pršať. A ono sa fakt rozprší (no raz sa rozprší, ale asi nie hneď ... jedine, že by sa trafil)

Táto neomylnosť je skôr obmedzenie. Pápež nie je schopný pozmeniť akékoľvek základné pravdy kresťanstva podľa svojich rozmarov. Môže začať križiacku výpravu, aj keď bola omylom, ale nemôže povedať, že Boh má brata boha, ktorý založil metalovú kapelu vo Švédsku.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama